lunes, 14 de diciembre de 2009

AVALUACIÓ DE RECURSOS




1.- Webquest:
http://www.orospeda.es/majwq/wq/ver/589
Objectius:
a) Analitzar i ser crítics davant els tòpics i els estereotips existents en la societat davant d’alguns grups de població.
b) Estimular l’interès per conèixer els companys/es que ens envolten i crear empatia vers ells/es.
c) Afavorir el retrobament i la comunicació entre l’alumnat del centre.
d) Millorar el respecte entre companys, evitant prejudicis i actituds discriminatòries
e) Ser crítics davant els comportaments d’alguns grups socials que consideren els seus valors superiors. Prendre una actitud de rebuig davant qualsevol dogmatisme i adoctrinament.
f) Afavorir la convivència entre tot l’alumnat indiferentment del seu origen, creença, trets personals i socials. Aprendre a respectar les diferències culturals com enriquiment de la pròpia cultura.
g) Estimular i promoure la realització de treballs d’investigació a partir de l’ús de fonts diverses tot desenvolupant un sentit crític i alternatiu.
h) Aprendre a cercar informació de manera crítica, tot identificant, seleccionant i discriminant l’essencial del superflu . Realitzar anàlisis rigorós de la informació.
i) Llegir tractant de comprendre i escriure de forma argumentada per convèncer.
j) Construir nous coneixements fent ús dels recursos necessaris per actuar de forma reflexiva i oberta..
k) Afavorir l’iniciativa en el treball cooperatiu i l’adquisició d’estratègies d’aprenentatge , partint de la capacitat d’autonomia i motivació individual Cooperar en el desenvolupament de tasques comunes.
l) Aprendre a dissenyar i portar de forma adequada la planificació i gestió de l’agenda en el temps, sent efectius per l’acompliment dels terminis de realització.
ll) Utilitzar amb eficàcia la tecnologia actual per produir materials com: una presentació, taules i quadres d’informació.
Destinataris:
Alumnat de 2n. cicle d’ESO. També es pot emprar en els nivells de 1r i 2n d’ESO, on l’aprofundiment estarà en funció del nivell maduratiu.
Adaptació als nou currículum:
- Es treballà amb la finalitat de dotar a l’alumnat de les competències transversals indicades en el currículum de secundària.
- Parteix dels eixos bàsics d’aprenentatge.
Enfocament intercultural:
1. la diversitat cultural, ofertada com a font de respecte i dret vers ella mateixa. Des del coneixement d’allò que hom té de particularitat es pot construir l’ universalisme i des d’aquest el respecte.
2. la interculturalitat, com a coexistència i interrelació entre les cultures diverses i identitat col·lectives que conviuen en el espai escolar.
3. l’aspecte dinàmic de les relacions entre les persones de cultures diferents i que estan en contacte.
4. l’enfocament de la pluralitat cultural, com a nou paradigma que tracta de superar les limitacions del multi culturalisme.
5. allunyar-se de la visió esbiaixada, que sota el nom de cultura, dona cabuda a la xenofòbia, el racisme, la marginació, l’etnocentrisme, la intolerància i l’exclusió social.
6. el relativisme cultural, entenen que cada cultura posseeix uns criteris propis i intransferibles a l’hora de comprendre i explicar la realitat, amb una moralitat, uns valors i unes creences justificades sota una lògica i una racionalitat, que no té perquè ser compartida per altres cultures.
7. l’ètica, les desigualtats etnoculturals, l’entesa cultural, la igualtat entre persones i entre cultures, la llibertat i el respecte a la diversitat, són també alguns dels conceptes a treballar amb aquesta WQ, sempre a partir de la coneixença. És certament barat parlar sense coneixement i emetre judicis sense una base. Per poder opinar de forma argumentada i coherent, cal tenir un coneixement sobre el que hom va a parlar i amb aquesta WQ crec que s’acompleix bastant
Aspectes tècnics:
- Els requeriment de maquinari i programari: són senzills
- Els aspectes textuals: tipus i mida de lletres, legibilitat… molt adequada
- Els aspectes visuals: qualitat de les imatges fixes, de les animacions, dels gràfics, mides, contrast de colors, el disseny de pantalla… atractius, motiva dors, simples.
- L’estètica: adecuada i propia de l’alumnat al que va dirigida la WQ
- La facilitat de navegació: inclou dreceres per fer més fàcil la seva realització.
- L'existència de guies per saber on s'és, el recorregut fet: es va indicant tot al llarg del procés.
- L'accessibilitat i adaptabilitat: és total.
Metodologia:
- Permet un treball interactiu
- Permet un treball cooperatiu i en grup on un dels seus objectius és precisament promoure la discussió entre els alumnes a l'hora de tractar temes.
- Centrem l'activitat en l'ús de la informació obtinguda en Internet(per analitzar, sintetitzar,comparar, etc.) més que en la recerca. D'aquesta manera els alumnes poden saber on trobar la informació i evitem que es puga perdre.
- Permet que el grup aprofundeixi en funció dels seus interessos. No són activitats estancades i tancades, ans el contrari permet un avens del grup amb autonomia. El que més es valora és que els alumnes parteixen d'una informació inicial mínima i és l'alumne qui l'ha d'ampliar, complementar, entendre i sintetitzar.
- Permet un treball independent, sobresegui’t per l’adult. L'alumne treballa autònomament construint el coneixement. El docent orienta tot el procés
- Permet valorar la capacitat de treballar amb el treball en grup.
- Té en compte el desenvolupament de les competències bàsiques, contempla el treball cooperatiu i la responsabilitat individual, prioritza la construcció del coneixement mitjançant la transformació de la informació en la creació d’un producte i conté una avaluació directa del procés i dels resultats.
- Permet, mitjançant la interacció entre els alumnes, la creació d'algun producte que impliqui activitats cognitives d'ordre superior: anàlisi, síntesi, valoració, etc.
- Permet el desplegament de les següents habilitats cognitives:
Que l'alumne elabori els seus propis coneixements
- Promou l'aprenentatge centrat en l'alumne
- Posa en marxa processos de reflexió, anàlisis, síntesis i avaluació
- Fomenta la integració amb el medi
- Implica la col·laboració i cooperació entre els alumnes

2. Valoració de la webquest com a eina que pot incidir especialment en habilitats de caràcter intercultural.
Com a aspectes més destacats des d’una perspectiva del tractament multicultural de l’ensenyament, les WQs ofereixen:
- Interdependència positiva: l’alumnat percep que no pot tenir èxit sense els seus iguals.
- Fomenta la interacció cara a cara: l’alumnat s’ajuda mútuament i s’animen en un treball real.
- Responsabilitat individual i grupal: el grup és responsable de la realització d’un treball, i cada component és responsable de la seva part en aquest procés.
- Desenvolupament d’habilitat interpersonals i en petit grup: la majoria d’adolescents necessiten formar-se constantment en el fet de treballar junts.
- Permet el treball sota un model d’assimilació
- Treballar amb un recurs senzill i variat, amb gran diversitat d’activitats i tasques , permet veure que la diversitat no és quelcom conflictiu i difícil d’assolir, sinó ans el contrari.
- Afavorir a partir de la gran varietat d’activitats, que totes posseeixen un mateix ítem (el coneixement), però que cada una ho aconsegueix a partir d’una recerca. De forma paral·lela, el particularisme de cada un pot fer arribar a l’universal isme.
- Un treball amb recursos WQ, permet veure que l’aïllament entre cultures, impedeix qualsevol avenç, contràriament, la comparació i el contacte entre cultures és un fort punt d’avenç vers l’acceptació de les diferències, en front d’un patró únic.
- Allunyament d’una visió etnocèntrica: des de la coneixença podem interpretar les altres cultures sota les seves visions, i no partir de la visió d’un sol observador, per emetre judicis, valors,..
- Concebre el contacte entre persones, no com a conflicte sinó com a font d’enriquiment, i a partir d’aquest hom prendrà consciència que el contacte entre cultures és així mateix un gran pou d’enriquiment.
- Fer esmena a que la globalització té cabuda quan hom interpreta que el que és local cada cop es re valoritza més i té més presència a escala mundial. Això és veu clarament, doncs en emprar les noves tecnologies de la informació fem possible aquest tret.
3. Comentari del material que s'ha avaluat en la PAC3.
AVALUACIÓ PSICOPEDAGÒGICA:
A)En relació amb l’ interculturalitat: ( a més de les enumerades anteriorment)
- Permet un plantejament variat de nivells d’interculturalitat: mitjà o de resolució de conflictes de valor,bàsic o d’intercanvi de coneixements i fort o màxim.
- Permet que l'alumnat desenvolupi estratègies de comprensió crítica davant dels estereotips social i de les diferències socials, amb la finalitat última de l'assoliment d'una convivència harmònica.
- Les activitats proposades en les WQs van encaminades a educar a l'alumnat ser ser ciutadà ple en la societat del coneixement.
B) com a potencial pedagògic:
En l'àmbit dels CONTINGUTS:
- permet treballar continguts procedimentals, actitudinals i de coneixement, presentats com a continguts a treballar transversalment
- presenten una màxima correcció científica i són d'actualitat màxima
- l’estructura dels continguts presentats és : en xarxa i l'adequació al desplegament curricular de l’ edat és màxima
- permet una organització, jerarquia, dependència i seqüenciació dels continguts
- inclou síntesis i resums.
- l'adequació als currículums oficials vigents és total: treball per competències.
- s'adequa força al nivell i llenguatge de l’alumnat.
- Permet la possibilitat, actualització i modificació dels continguts originals: continguts oberts.
En l’àmbit DIDÀCTIC:
1)Té en compte els fonaments psicopedagògic d'una forma implícita. 2)La motivació que utilitza és directa: parteix de la situació real de l’alumnat . 3)Inclou força elements de significativitat de l'alumnat i contextualitza els mateixos dins la vida diària de l'alumnat. 4) Proposa una interacció directa entre el que cal fer i el que l'alumnat desitja i ha de saber, per fer front d'una manera conscient a la situació d’aprenentatge 5) Inclou ajuts o estratègies per a la transformació de la informació en coneixement, en quant a la confecció de resums, de documents de síntesi, de realització de debats, de recerca d'informació. 6) La tipologia majoritària de les activitats són: participatives, de construcció de coneixement, de respecte a la diversitat d'opinions, de vetllar pel sentit crític, de donar resposta a les necessitats més properes de l'alumnat i de l'adquisició de compromisos. 7) Té en compte les propostes metodològiques de la didàctica de l'àrea en la qual incideix.8) Potencia els aspectes de respecte i atenció a la diversitat 9) Potencia bon nombre dels valors que presenta i necessita la nostra societat. 10) És un material que pot ser integrat en una seqüència didàctica o en una unitat més àmplia. 11). Inclou elements de reflexió sobre l'aprenentatge que es va fent.
En l’àmbit TECNOLÒGIC:
1) Els requeriment de maquinari i programari. 2) Els aspectes textuals: tipus i mida de lletres, legibilitat. 3) Els aspectes visuals: qualitat de les imatges fixes, de les animacions, dels gràfics, mides, contrast de colors, el disseny de pantalla…. 4) L'estètica molt pròpia als objectius que vol treballar. 5) La facilitat de navegació és total. 6)L'existència de guies per saber on s'és, el recorregut fet són explicitades en el treball. 7) L'accessibilitat i adaptabilitat és total, tant en el temps com amb l'alumnat, com en els recursos que disposa el centre.

No hay comentarios:

Publicar un comentario